دندانپزشکی

  • ۰
  • ۰

یکی از مواد ضروری برای استحکام استخوان و دندان فلوراید است. فلوراید تراپی یک روش درمانی است که علاوه بر اینکه پوسیدگی های اولیه دندان را رفع می کند، از پوسیدگی های بعدی دندان نیز جلوگیری می کند. فلوراید اینگونه عمل می کند که با چسبیدن روی دندان، از مینای دندان محافظت می کند و باعث استحکام بیشتر دندان می شود. مینای دندان ماده ای بسیار سخت است که سطح خارجی دندان از آن تشکیل شده.

فلوراید تراپی چیست؟

معموله از دوران مدرسه استفاده از فلوراید به کودکان آموزش داده می شود. همان طور که گفتیم فلوراید ماده ای است که دندان ها را در مقابل پوسیدگی مقاوم می کند و باعث استحکام و سلامت دندان ها می شود. پوسیدگی دندان یکی از مشکلاتی است که به دندان آسیب جدی می زند و یکی از درمان هایی که در راستای جلوگیری از این آسیب برای کودکان انجام می شود فلوراید تراپی است. این درمان باعث متوقف شدن پوسیدگی و مقاوم شدن دندان نسبت به پوسیدگی های آینده می شود. معمولا این درمان را از همان سنین پایین که کودک هنوز دندان شیری دارد شروع می کنند و تا وقتی دندان های دائمی در بیاورد ادامه می دهند.

فلوراید تراپی چه فوایدی دارد؟

از فواید این درمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         دندان ها را ترمیم و مینای دندان را تقویت می کند.

·         اجازه نمی دهد باکتری ها در دهان رشد کنند و در نتیجه باعث از ایجاد عفونت و آبسه و دندان درد پیشگیری می کند.

·         روند پوسیده شدن دندان را کند و حتی متوقف می کند.

·         از مینای دندان در مقابل باکتری ها محافظت می کند.

·         باعث بالا رفتن جذب فسفات و کلسیم در دندان ها می شود.

نحوه انجام فلوراید تراپی

همانطور که اشاره کردیم، فلوراید تراپی باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان، مخصوصا پوسیدگی های بین دندانی می شود. این کار به منظور افزایش مقاومت در مقابل پوسیدگی انجام می شود و باید توسط دندانپزشک انجام شود. در فلوراید تراپی دندانپزشک ابتدا سطح دندان ها را با برس و خمیر مخصوص تمیز کرده و شستشو می دهد، سپس ژل و وارنیش فلوراید را روی دندان ها میزند. پس از آن فرد باید تا نیم ساعت از خوردن غذا و نوشیدنی و شستن دهان خودداری کند. بهتر است روند درمان فلوراید تراپی از زمانی که کودک دندان های شیری در می آورد شروع شود و تا سنین 14 سالگی حداکثر هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه شود. کودکان بالای 6 سال بسیار در معرض پوسیدگی دندان هستند و استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید توصیه می شود.

فلوراید تراپی بزرگسالان

انجام فلوراید تراپی در بزرگسالان فوایدی دارد که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

·         حساسیت دندان را از بین می برد.

·         مواد معدنی مینای دندان را تقویت می کند.

·         با تقویت مینای دندان از فرسایش آن جلوگیری می کند.

·         از ایجاد پوسیدگی در ریشه دندان جلوگیری می کند.

·         با ترمیم دندان ها باعث افزایش طول عمر دندان های پرکرده و روکش ها می شود.

·         پوسیدگی هایی که بر اثر مصرف دارو بوجود آمده اند را کاهش می دهد.

مصرف زیاد فلوراید چه عواملی دارد؟

اگر میزان مصرف فلوراید تا سن 8 سالگی که دندان های دائمی شکل می گیرند زیاد باشد، ممکن است روی دندان ها تاثیر منفی بگذارد. در برخی از مناطق کشور که میزان فلوراید درون آب زیاد است این مسئله به وجود می آید. به این مشکل فلوروزیس گفته می شود که روی دندان لکه های سفید تا قهوه ای به وجود می آید که گاها حفره دار و متخلخل هستند و نیاز به ترمیم پیدا می کنند. لازم به ذکر است که این عارضه هیچگاه در اثر فلوراید تراپی که دکتر دندانپزشک انجام دهد اتفاق نمی افتد.

 

  • ۰۱/۱۱/۰۹
  • سیما دانایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی