دندانپزشکی

  • ۰
  • ۰

بسیاری از افرادی که ناهنجاری و مشکلاتی در ناحیه دندان و فک خود دارند، ممکن است دچار مشکل در جویدن و صحبت کردن شوند. همچنین در خیلی مواردی که این ناهنجاری ها در قسمت جلویی دندان هاست داشتن لبخندی زیبا و دندان هایی مرتب از آنها سلب می شود. بهترین راهی که برای درمان این مشکلات وجود دارد ارتودنسی دندان است.

اما چالشی که برای این افراد پس از ارتودنسی وجود مسواک زدن دارد است. این کار ممکن است با داشتن سیم، براکت و سایر قطعات ارتودنسی دشوار به نظر برسد. اما باید در نظر داشته باشید که تمیز نگه داشتن دندان ها در این دوره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که ایجاد لکه، جرم و حفره های دندانی در این بازه زمانی بسیار محتمل تر است. در این نوشته قصد داریم نحوه صحیح مسواک زدن بعد از ارتودنسی را برای شما عزیزان شرح دهیم.

مسواک زدن بعد از ارتودنسی چه مراحلی دارد؟

تجمع بقایای مواد غذایی و باکتری روی دندان ها باعث ایجاد مواد سفتی به نام پلاک روی دندان ها می شود که مسواک زدن صحیح و به موقع می تواند از بروز پلاک روی دندان جلوگیری کند. اما اگر در مسواک زدن دندان های ارتودنسی شده تنبلی کنید یا اهمیت ندید و یا فراموش کنید، این پلاک ها به تارتر تبدیل می شوند. تارتر یک ماده زرد سخت است که باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شود.

برطرف کردن این لکه ها کاری است که فقط توسط یک دندانپزشک و متخصص ارتودنسی برطرف می شود. متاسفانه داشتن ارتودنسی و بریس روی دندان ها تمیز کردن ذرات و پلاک ها را سخت تر می کند چرا که بریس ها باعث می شوند باکتری ها و مواد غذایی در فضاهای غیرقابل دسترس دندان مخفی شوند. اما این موضوع نباید باعث شود شما تسلیم شوید و با پوسیدگی دندان های خود مواجه شوید.

اگر از بریس استفاده می کنید، باید مراقبت از دندان های خود را کمی بیشتر از قبل جدی بگیرید تا از این موضوع مطمئن شوید که باکتری ها به صورت کامل از سطح دندان هایتان پاک می شوند. برای حفظ بهداشت دندان ها و آگاهی از نحوه صحیح مسواک زدن بعد از ارتودنسی به نکات زیر توجه کنید:

·         بهداشت دهان و دندان های خود را تبدیل به یک روتین کنید؛ به این شکل که پس از خوردن هر وعده غذایی از مسواک استفاده کنید.

·         وسایل مورد نیاز تمیز کردن ارتودنسی را تهیه کنید؛ مانند خمیر دندان غیر ساینده، مسواک نرم، نخ دندان، برس های بین دندانی، دهان شویه.

·         قبل از هر چیزی دهان خود را خوب بشویید؛ شستن دهان قبل از مسواک زدن باعث نرم شدن بقایای غذا در دهان و دندان های شما می شود.

·         زاویه صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید؛ بهتر است مسواک را در زاویه 45 درجه بگیرید و در امتداد خط لثه مسواک بزنید.

·         برای مسواک زدن دندان هایتان وقت بگذارید؛ حداقل دو دقیقه دندان هایتان را مسواک بزنید.

·         حتما از نخ دندان استفاده کنید؛ استفاده از نخ دندان باعث می شود بقایای غذا که بین دندان های شما گیر کرده و با مسواک خارج نمی شود را به راحتی خارج کنید.

·         پس از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید؛ این کار کمک به از بین بردن میکروب ها و ذرات معلق غذا می کند.

·         پس از اتمام تمامی مراحل دندان های خود را بررسی کنید

نحوه صحیح مسواک زدن بعد از ارتودنسی مهم ترین مسئله ای است که برای سلامت دندان های خود باید در نظر داشته باشید. در این نوشته به توضیح مختصری راجع به این مسئله پرداختیم تا با رعایت این نکات، پس از برداشتن ارتودنسی خود با دندان ها مرتب، سالم و یک دست سفید مواجه شوید.

 

 

  • ۰۱/۱۱/۱۱
  • سیما دانایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی