دندانپزشکی

  • ۰
  • ۰

یکی از شاخه های اصلی دندانپزشکی برای قرار دادن فک و دندان ها در جای مناسب، ارتودنسی می باشد. همان طور که ممکن است بدانید دندان هایی که در جایگاه نامناسبی قرار می گیرند و ظاهری زیبایی ندارند، مشکلات بهداشتی مختلفی به همراه دارند. دندان های نامرتب بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان هستند و جویدن غذا را برای برخی از بیماران دشوار می کند.

متخصص ارتودنسی، دندانپزشکی است که بعد از گذراندن چند سال تجربه کاری و حرفه ای در زمینه دندانپزشکی، اتمام دوره 6 تا 7 ساله دندانپزشکی عمومی و آشنا شدن با اصول اولیه و پایه تمامی تخصص های دندانپزشکی مهارت لازم را کسب کرده و در نهایت با گذراندن یک دوره ویژه تخصصی 3 الی 4 سال بعد از آزمون های متوالی به دکتر ارتودنسی تبدیل می شود.

متخصص ارتودنسی

جالب است بدانید در حال حاضر تنها 2 درصد از دندانپزشکان فعال در کشور دارای تخصص ارتودنسی هستند. هرچند فرآیند ارتودنسی در سال های اخیر با به کارگیری تکنیک های متعدد آسان تر شده است اما تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی نقش بزرگی را برای دستیابی به فک و دندان های مرتب ایفا می کند.

اگر ارتودنسی توسط بهترین متخصص ارتودنسی انجام نشود، عوارض مختلفی را برای بیماران به همراه دارد. از جمله این عوارض می توان به پوسیدگی دندان ها، مشکلات لثه ای، خوب جویده نشدن غذا و مشکلات گوارشی متعدد اشاره داشت. همچنین مشکلاتی نظیر سردرد و احساس درد در گردن، شانه و پشت از دیگر عوارض های مناسب نبودن جایگاه فک و دندان ها می باشد.

در نهایت دندان های کج و نامرتب اعتماد به نفس بیمار را به طور چشمگیری کاهش داده و به زیبایی ظاهر صورت بیمار آسیب می زند.

چگونه بفهمیم که به ارتودنسی نیاز داریم ؟

دقت داشته باشید تنها متخصص ارتودنسی می تواند تشخیص دهد که فردی نیاز به ارتودنسی دارد یا خیر. با به کارگیری ابزارهای تشخیص که شامل یک تاریخچه پزشکی و دندانپزشکی هستند، معاینه بالینی، مدل قرار گرفتن فک و دندان ها و تصویر برداری اختصاصی، بهترین متخصص ارتودنسی می تواند تصمیم بگیرید که بیمار نیازی به ارتودنسی دارد یا خیر.

از این رو مراجعه کردن به بهترین دکتر ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است و سعی کنید با در نظر گرفتن تمام گزینه ها برای رفع مشکلات دندان و فک خود اقدام کنید. اگر فک و دندان ها به درستی رشد نکنند شرایطی به نام مال اکلوژن را ایجاد می کنند. در این شرایط دندان ها کج رشد می کنند و موقعیت نامناسبی به دست می آورند.

دقت داشته باشید رشد کردن نادرست دندان ها و فک تاثیر بسزایی بر روی سلامت جسمی ندارد. اما شکل صورت و ظاهر دندان ها منجر به بروز احساستی مثل کاهش اعتماد به نفس، خجالت زدگی و حتی افسردگی می شود. در مواقعی که مال اکلوژن شدید باشد ممکن است سبب اختلال در برخی از فعالیت ها همچون خوردن غذا، گفتار و تمیز نگهداشتن دندان ها شود.

بهترین سن برای ارتودنسی دندان چیست ؟

درمان ارتودنسی برای کودکان معمولاً از سن 12 سالگی شروع می شود، یعنی زمانی که تمام دندان های شیری بیرون زده و دندان های دائمی از لثه بیرون کشیده شده اند. در حالی که این سن بهترین سن برای درمان ارتودنسی محسوب نمی شود، اما یکی از بهترین زمان های ممکن است. استثناهایی وجود دارد.

به عنوان مثال، کودکان مبتلا به شکاف کام و لب باید قبل از بیرون آمدن دندان های دائمی تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند. ارتودنسی به کودکان و نوجوانان محدود نمی شود. در دوران بلوغ، این کار در هر سنی قابل انجام است. با این حال باید ذکر شود که با افزایش سن روند درمان طولانی تر خواهد بود.

سخن آخر

کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت https://simadentclinic.com/ با ارائه خدمات تخصصی دندانپزشکی، تمامیه خدمات خود را توسط پزشکان متخصص و ماهر با چندین سال تجربه به مراجعین خود ارائه می دهد.

  • ۰۱/۰۳/۰۹
  • سیما دانایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی